top of page
Max Kaplan logo

כיצד לנהל משא ומתן למיד-סניורים בהיי-טק

בפוסט זה נסקור סיטואציות שונות שתוכלו לצפות להיתקל בהן במהלך משא ומתן על שכר בראיון בהיי-טק, ודרכי התנהלות לאורכם.


לפני שנדבר על תרחישי משא ומתן שונים, בואו נסביר מהו בעצם משא ומתן על שכר.


מהו משא ומתן על שכר?


רוב האנשים חושבים שמשא ומתן על שכר הוא רק הסכמה על השכר העתידי שלהם. זה אמנם חלק ממנו, אבל עדיין חסר אלמנט מאוד חשוב.


דמיינו למשל סיטואציה שקיבלתם הצעת שכר גבוהה ממה שציפיתם, אך עם זאת, זה הגיע עם מספר מצומצם של ימי חופשה וללא תקציב לפיתוח אישי. האם הייתם מקבלים את ההצעה?


כדי להבהיר נקודה זו - אל תתקבעו על מספרו של השכר הסופי. משא ומתן על שכר כולל הטבות רבות ושונות מלבד השכר עצמו:


- מספר ימי חופש

- חג חברה

- ביטוח בריאות

- שעות עבודה גמישות ואפשרות לעבודה מהבית

- מנויים לשירותים פופולריים כמו Spotify, Netflix

- תקציב למידה / ימים המוקצעים להתפתחות אישית

- טלפון חברה / מחשב נייד


לסיכום, משא ומתן על שכר כולל את כל ההטבות הקשורות להצעת העבודה.


עכשיו, בואו נסקור כמה מצבים שיכולים לעלות בראיונות עצמן.


מצב 1 - מה השכר הנוכחי שלך?


מגייסים רבים מנסים להבין את המשכורת הנוכחית שלכם מכיוון שמידע זה חשוב עבורם כדי לייעל את ההצעה שלהם על סמך המשכורת הקודמת שלכם.


זכרו שמגייסי היי-טק עובדים עבור החברה כדי לחסוך להם כסף במהלך תהליך הגיוס. דמיינו שהמשכורת הנוכחית שלכם מסתכמת ב-$45,000. מגייס יכול לבקש זאת ולהציע לכם תוספת של 10%, המסתכמת ב-$49,500. זו הצעה מצוינת! עם זאת, אולי לא ידעת שלמגייס היה מרווח גדול בהרבה להעסקת עובדים חדשים וכנראה קיבל אילוץ עליון של $60,000, למשל.


לכן, זה מועיל לכם לא לחשוף את המשכורת הנוכחית שלכם. להלן תשובות אפשריות לשאלה זו.


"אני מצטער, אני לא מרגיש בנוח לחשוף את המשכורת הנוכחית שלי."


"אני לא יכול לחשוף את המשכורת הנוכחית שלי מכיוון שזה מידע פרטי שאני יכול לחלוק רק עם מנהל הגיוס שלי. אני מקווה שאתה יכול להבין את זה."


מצב 2 - לאיזה שכר אתה מצפה?


שוב, נסו להימנע מלענות על שאלות הנוגעות לציפיות השכר שלכם. מגייסים מקבלים טווחי שכר עבור רמות מיומנות מסוימות. לכן, נסו להפנות אליהם את השאלה הזו בחזרה. עדיף לקבל הצעת שכר מהמגייס כדי שתוכל להתחיל את המשא ומתן מנקודה זו.


התשובות הבאות יעבדו היטב במצב הזה.


"תודה על השאלה הזו. כבר היה לנו תהליך ראיון נרחב שבו הראיתי את כישורי ואת ההתאמה התרבותית שלי. אני סומך עליך שתספק לי הצעת שכר המבוססת על המידע זה המתאימה לצרכי החברה. אנחנו יכולים להתחיל את משא ומתן השכר מהנקודה הזו. איך זה נשמע?"


"אני בטוח שאתה מכיר את רמת המיומנות שלי ומה תהיה הצעת שכר הולמת ואני סומך עליך שתספק לי הצעה הוגנת".


אם המגייס לא רוצה לספק הצעת שכר לפני שהוא יודע את ציפיות השכר שלכם, בקשו ממנו את טווח השכר. מידע זה יאפשר לכם לוודא שציפיות השכר שלכם נופלות בתוך או מחוצה לטווח.


לסיכום, מגייסים מראיינים הרבה מועמדים ולרוב יוכלו לספק לכם אומדן מדויק של הערך העתידי שלכם לחברה. הקפידו לקבל תחילה הצעת שכר לפני שתחשפו את ציפיות השכר שלכם. אם זה לא אפשרי, בקשו טווח שכר.


מצב 3 - מצטערים, אנחנו לא יכולים להציע לך את השכר שאתם מצפים לו.


מה אם המגייס או החברה דוחים את המשכורת המבוקשת?


לרוב זה לא סימן טוב. אולי לחברה אין את האמצעים להציע לכם את השכר המבוקש.


בעת המשא ומתן על השכר, עליכם לבקש 5% עד 10% יותר משכר היעד שלכם. זה משאיר מקום למשא ומתן. נוסף על כך, אתם יכולים לבחור לנהל משא ומתן על הטבות עבודה טובות יותר כפשרה למשכורת נמוכה יותר, כמו יותר ימי חופשה או תקציב למידה גדול יותר.


לכן, לא הכל אבוד כאשר חברה דוחה את בקשת השכר שלכם. שלחו להם הצעה נגדית הנמוכה ב-5% עד 10% או שנו חלק מהטבות העבודה לטובתך. זה מראה על נכונותכם לנהל משא ומתן על השכר והעניין שלכם בחברה.


הנה תשובה לדוגמה לטיפול במצב הזה.


"היי, אני מעריך את תשובתך הכנה בכל הנוגע לציפיות השכר שלי. מכיוון שהייתי רוצה להצטרף לצוות, בואו ננסה לנהל משא ומתן על הצעת עבודה שתתאים לשנינו. אולי תוכל לשנות את ההצעה על ידי הכללת הטבות נוספות בעבודה, כגון ימי חופשה או תקציב למידה מוגדל. מה לגבי זה? אני מצפה לתשובתך."


מצב 4 - מה דעתך על משכורת של X$?


לבסוף, חברה מציעה לכם משכורת של $X, איך אתם מגיבים? מספר תרחישים אפשריים בהתאם למשכורת הנוכחית/היעד שלכם.


- השכר הנוכחי/יעד שלך גבוה מהשכר המוצע


במצב זה, חשבו להביע את נכונותכם להצטרף לצוות תוך בקשה להצעה הטובה ביותר שלהם. זו ההזדמנות האחרונה שלכם לקבל הצעה טובה יותר.


"תודה על ההצעה הזו. למרות שהייתי רוצה להצטרף לצוות, הצעה זו נמוכה מהשכר הנוכחי שלי. האם זו המשכורת הגבוהה ביותר שתוכל להציע לי?"


- השכר הנוכחי/יעד שלך שווה לשכר המוצע


במצב זה, אתם יכולים לבקש שכר טוב יותר או לנהל משא ומתן על הטבות עבודה כגון ימי חופשה נוספים או יותר ימים המוקצים לפיתוח אישי. לפעמים כדאי להתקבל לעבודה עם שכר דומה שמקנה לכם יותר הטבות.


"זו הצעה טובה. מכיוון שזה נשמע מאוד מעודד, הייתי אומר שאנחנו קרובים. האם ניתן לדון בהטבות אחרות כמו קבלת 40 ימי חופשה במקום 30 ימי חופשה?"


- השכר הנוכחי/יעד שלך נמוך מהשכר המוצע


מעולה! רוב האנשים היו מקבלים את ההצעה הזו. אבל זכרו שתמיד יש מרווח להצעות שכר. במצב זה, עדיף לנהל משא ומתן על הטבות טובות יותר ולהסכים על השכר.


"תודה על ההצעה! אני חושב שאנחנו באותו עמוד לגבי השכר. עם זאת, אני רוצה לדון במספר ימי החופשה. האם ניתן להגדיל את מספר ימי החופשה ל-40 ימים? מאוד אעריך את זה!"


האם לבקש שכר גבוה משכר היעד?


אנשים רבים מרגישים לא בנוח לנהל משא ומתן על המשכורת שלהם. זוהי תגובה טבעית מכיוון שאתם לא בהכרח מאומנים לנהל משא ומתן על הצעות.


התשובה לשאלה פשוטה - כן!


זכרו, כדי לספק לעצמכם יותר מרווח למשא ומתן, בקשו שכר הגבוה ב-5%-10% משכר היעד שלכם.


אם אתם חוששים ליישם אסטרטגיה זו מכיוון שאתם עלולים לפספס הזדמנויות מעניינות, זכאו שרוב החברות יודעות איך לשחק משא ומתן על שכר ולא יבטלו תהליך הגיוס על סמך בקשת השכר שלכם. נוסף על כך, הם כבר השקיעו בכם זמן והראו את העניין שלהם להעסיק אותך.


בסופו של יום, אם חברה מפסיקה את תהליך המשא ומתן על השכר, תפסו זאת כמסנן טוב. אל תרגישו רע עם החמצתם הזדמנויות שאינן שוות את הזמן שלכם. סביר להניח שהחברה לא יכולה להציע לך את שכר היעד.


סיכום


לסיום, אל תיכנסו לראיון בלי שום הכנה בכלל. אתם צריכים לדעת את התוצאה האידיאלית שלכם, על מה אתם מוכנים להתפשר, ומהי התוצאה הנמוכה ביותר שלכם שאתם מוכן לסבול. כמו כן, הקפידו לחקור את החברה. למשל, חברה שקיבלה לאחרונה סבב השקעות תוכל להרשות לעצמה להציע הצעות שכר גבוהות יותר מאשר סטארט-אפ שמפרנס את עצמו.




bottom of page